Dancer Kirsten Brouwer17 februari jl. hebben we onze Algemene Ledenvergadering gehouden.

De voorzitter G. van Heijst begon de vergadering met de berichtgeving dat ons lid en voormalig bestuurslid Stephanie van Houten, op veel te jonge leeftijd, afgelopen jaar is overleden. Stephanie kenden we als een krachtige eigenzinnige vrouw en we zullen haar heel erg missen. Stephanie, haar mooie fotografie, verslagen en adviezen zullen we ons blijven herinneren. We hebben 1 minuut stilte gehouden.

De diverse onderwerpen werden doorgesproken en de fokkerspremies werden uitgereikt.

Een extra vermelding :

VWF lid Kirsten Brouwer werd naar voren geroepen om haar te feliciteren met haar fantastische resultaten van het afgelopen jaar. Met Dancer werd ze wereldkampioen bij de 6-jarigen op de wereldkampioenschappen jonge paarden in Verden. En met Eyecatcher werd ze derde op de wereldkampioenschappen jonge paarden en won ze afgelopen jaar de PAVO-cup voor 5 jarigen.

Aansluitend aan de vergadering: Lezing dierenarts Sander de Blaauw van DAP Bodegraven.

Onderwerpen:

•Embryotransplantatie bij paarden

Sander vertelde dat de donormerrie het embryo afgeeft. Het is van belang te weten wanneer de eisprong is geweest, de 8e dag moet je gaan spoelen

De ontvangstmerrie moet bij voorkeur:

•geen afwijkingen hebben aan het geslachtsapparaat

•moet een minimale stokmaat hebben van 1.62 m.

•minimaal 1x eerder een veulen hebben gekregen

•een ongecompliceerd karakter hebben.

De 8e dag wordt de baarmoeder van de donormerrie gespoeld, onder de microscoop wordt gekeken of er een embryo is. Dit embryo wordt schoongemaakt, is 1 mm groot en wordt teruggeplaatst in de draagmoeder, die 2 dagen later de eisprong moet hebben gehad.

De kosten bedragen globaal € 1.000,- per cyclus, inclusief stalling (met eigen ontvangstmerrie), excl.dekgeld.

•Geboorte van het veulen mbv dvd "Foal in mare"

De DVD Foal in Mare werd gedraaid. Hier werd een normale bevalling getoond, diverse verkeerde liggingen, en hoe je te werk moet gaan om het veulen er alsnog vanaf te krijgen. Ook werd een keizersnede getoond en een red bag bevalling.

•Opfok (jonge) paarden

Hierbij werd de aandacht voornamelijk gelegd bij ongelijke voeten en welke risicos dat geeft voor blessures bij het sportpaard.

Een platte voet geeft een hogere belasting op het straalbeen.

Een platte voet geeft ook een dunne zool, die gevoelig is voor beslag, wat een probleem kan vormen.

Een steile voet gaat vaak gepaard met een weke kogel. Dit geeft een hogere belasting van het hoefgewricht.

De hoefsmid moet bij het jonge paard proberen de knieen op gelijke hoogte te krijgen, de steile hoef moet in de hiel zakken.

Oorzaak bokhoef:

•verkeerde ligging in de baarmoeder

•overmatige voeding

•pijn (zoolkneuzing), te hard slijten van de toon op de kleigrond

•graasvoetje (oplossing voerbak op hoogte hangen)

Dit waren een paar onderwerpen die besproken werden op de bijzonder interessante avond, waar Sander alles duidelijk uitlegde met mooie beelden.

Met 40 personen werd de vergadering en de lezing goed bezocht.

IMG 5012IMG 5014

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.